Vrijdenker » Specials » Krant en toekomst
Over bankgeheim, beleggen en hoogste spaarrente

De krant in het digitale tijdperk

De krant in het digitale tijdperk Hoe lang zal de papieren krant het traditionele ontbijtje of kopje koffie nog komen opluisteren? Er zijn weinig kranten die een florerend bestaan genieten. In veel landen is het verdwijnen van krantentitels aan de orde van de dag. De verschuiving van nieuwsvoorziening naar het Internet komt voor veel kranten nog te vroeg. Elke gerespecteerde krant heeft een website, maar winst wordt er nog nauwelijks mee gemaakt.
De drukkosten en verspreiding van een krant bepalen het leeuwedeel van de kosten van een krant. Wanneer het aantal abonnees verder daalt, verliest de papieren krant de basis van het bestaan. Dan rest niets anders dan de krantentitel te stoppen, door te verkopen of fuseren met een andere krant. Een mogelijkheid is de redactie in te zetten voor de Internet-editie. In de Verenigde Staten zien we al dat een aantal kranten nog maar een handvol dagen per week verschijnt. De rest wordt opgevangen door publicaties op Internet.

Deze special gaat in op de digitalisering van kranten, de functie van blogs, freelance en burgerjournalistiek, de rol van advertenties, consolidatie in de krantensector, de toekomst van de krant en het business model van een krant.
Het business model van de Long Tail

Het business model van de Long Tail

In dit artikel alles over fat tails, heavy tails en long tails. Deze staarten wijzen naar een wiskundige term dat verschillende toepassingen heeft gekregen in de economische wetenschap. Voorbeelden zi…
Gepubliceerd door Vrijdenker op 06-08-2009. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!